Monday, January 25, 2010

Hakikat Kehidupan Manusia


MANUSIA adalah sebaik-baik kejadian walaupun hanya diciptakan dari TANAH. Manusia juga diciptakan sebagai mahkluk yang BERAKAL yang dijadikan sebagai KHALIFAH. Namun kenapa semakin moden dunia ini semakin BERCELARU fikiran manusia...?


Fact is, as human, kita tak pernah CUKUP dengan apa yang kita perolehi. Kita tak pernah BERSYUKUR dengan apa yang kita dapat. Malah kita akan meminta lebih dari apa yang sepatutnya. Asking something that we shouldn't ask for.



Nowdays, manusia hidup dalam persaingan untuk prove siapa yang lebih HEBAT, yang lebih BERKUASA, yang lebih KAYA, yang lebih BERPENGARUH. Persaingan yang telah membuatkan hidup manusia makin STRESS. Persaingan yang telah membuat manusia hidup dalam KECELARUAN.



KEINGINAN yang melebihi keupayaan. Keinginan yang membangkitkan kepada tekanan. Keinginan yang menciptakan KETERPAKSAAN. Keinginan yang menunjangkan KEHANCURAN.


Keliru tentang HIDUP, tentang PRINSIP, tentang MORAL, tentang HUKUM ALAM, tentang AGAMA. Semakin maju dunia, semakin besar kekeliruan yang berlaku. Bunuh diri, perkahwinan sesama jantina, bertukar jantina, bertukar agama adalah KESAN dari kekeliruan.


Bukan semua yang kita inginkan kita akan perolehi, bukan semua yang kita hajati akan kita dapat, bukan semua yang kita impikan akan termakbul. Namun itulah hakikatnya, itulah kehidupan, itulah REALITI.


nota kaki : ukur keupayaan sendiri dalam membina sesuatu impian...

No comments:

Post a Comment